Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
- 21-03-2008
Posiadanie dyplomu uczelni stomatologicznej i praw do wykonywania zawodu nie upoważniają do prowadzenia indywidualnej praktyki dentystycznej. Najpierw trzeba założyć działalność gospodarczą. Jak bowiem czytamy w „Gazecie Prawnej”: „Zgodnie z art. 49a ustawy z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tj. Dz. U. z 2005 r. nr 226, poz. 1943 z późn. zm.), prowadzenie indywidualnej praktyki lekarskiej lub indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. nr 173, poz. 1807 z późn. zm.).”
Prowadzenie indywidualnej praktyki lekarskiej bez posiadania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej oraz wpisu do rejestru praktyk lekarskich jest zabronione i podlega karze grzywny albo ograniczenia wolności.
Kolejne kroki do uruchomienia prywatnej praktyki lekarskiej to:
-
Wpis do ewidencji działalności gospodarczej – wniosek składa się w organie ewidencyjnym (burmistrzowie, wójtowie, prezydenci miast). Brak jest oficjalnych formularzy wniosków – tworzą je lokalne organy ewidencyjne. Przy składaniu wniosku uiszcza się opłatę w wysokości 100 zł. Czas oczekiwania na dokonanie wpisu do ewidencji wynosi do 14 dni. Po dokonaniu wpisu, przedsiębiorca otrzymuje zaświadczenie.
-
Złożenie wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Podmiotów Gospodarki
Narodowej (uzyskanie numeru REGON). -
Wyrobienie pieczątki firmowej - obowiązek jej posiadania nie wynika z przepisów prawa wprost, ale pieczątka jest niezbędna do przeprowadzenia wielu działań firmowych, w tym finansowych.
-
Otwarcie firmowego rachunku bankowego.
-
Złożenie wniosku do Krajowej Ewidencji Podatników – zgłoszenie rejestracyjne/aktualizacyjne numeru NIP.
-
Zgłoszenie do ZUS – ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
-
Uzyskanie pozytywnej opinii Sanepidu o przydatności lokalu do wykonywania indywidualnej praktyki lekarskiej.
-
Złożenie wniosku o wpis do rejestru Indywidualnych Praktyk Lekarskich – organami rejestracyjnymi są okręgowe izby lekarskie. Uiszcza się przy tym opłatę w wysokości 350 zł. Wzór wniosku opracowują lokalne organy rejestrujące, ponieważ brakuje oficjalnych urzędowych formularzy. Czas oczekiwania na wpis to ok. 50 dni.
Źródło: „Gazeta Prawna”