Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
Regularne badanie poziomu satysfakcji pacjentów placówki medycznej czy gabinetu stomatologicznego sprzyja oszczędnościom i pozwala na wdrożenie dobrze przemyślanej strategii poprawiającej jakość oferowanych usług. Dobry marketing podnosi prestiż placówki, umacnia jej pozycję na lokalnym rynku i pozwala wybić się ponad konkurencję.
Metod na badanie poziomu satysfakcji pacjentów jest kilka – można wybrać optymalną dla konkretnej przychodni/gabinetu. Badania takie wprowadza coraz więcej placówek leczniczych stawiających na konkurencyjność. Zawsze jednak należy przestrzegać regularności przeprowadzania badań mierzących poziom zadowolenia klientów lecznicy. Pacjenci dostarczają bowiem w ankietach cennych informacji i do stałego monitoringu, i do badań porównawczych, dzięki którym szybko oszacuje się, czy marketing stomatologiczny dla gabinetu jest realizowany skutecznie i czy obrana strategia podnosi wskaźniki oceny dla placówki. Zawsze powinno się brać pod uwagę źródło pochodzenia konkretnej opinii.
Najczęściej stosowane metody badania poziomu satysfakcji pacjentów to:
-
obserwacja
-
anonimowe pisemne ankiety
-
wywiady – przeprowadzane w przychodni lub przez telefon
-
wywiady kwestionariuszowe – muszą być przeprowadzane przez dedykowanego ankietera, aby uniknąć niebezpieczeństwa manipulowania odpowiedziami respondentów
-
Elektroniczna Ankieta Satysfakcji Pacjenta
-
analiza opinii zamieszczanych w sieci internetowej – do tak uzyskanych wyników należy podejść jednak z rezerwą, szczególnie, jeśli są to opinie anonimowe.
Część placówek medycznych, w których realizowane są badania poziomu satysfakcji pacjentów, przeprowadza ankiety po każdej wizycie (wypełnia się je np. u rejestratorki), inne lecznice organizują np. kwartalne badania ankietowe przeprowadzane w tym samym czasie we wszystkich gabinetach lub placówkach podlegających konkretnemu podmiotowi. Sposób pierwszy jest doskonałym narzędziem do stałego monitoringu jakości obsługi; sposób drugi umożliwia z kolei wykonanie badań porównujących poziom jakości w danym przedziale czasowym i daje szansę na ocenę skuteczności stosowanej strategii marketingowej oraz polityki jakości.
Kluczowe elementy polityki jakości związane są z obsługą pacjenta i to one powinny być realizowane w pierwszej kolejności. Aranżacje wnętrz i dodatkowe udogodnienia np. w poczekalni czy w gabinecie są istotne, lecz najważniejsze jest, aby pacjenci uzyskiwali pomoc w rozwiązaniu problemu, z którym przyszli do specjalisty, oraz aby pomoc ta udzielona była na najwyższym możliwym poziomie.
Źródło: „Gabinet Prywatny”