Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez

- 04-12-2017
Jako właściciel gabinetu dentystycznego musisz wiedzieć jedno: sprzęt, który w nim się znajduje, ma odpowiadać nie tylko tobie i asyście, ale również (a w niektórych przypadkach przede wszystkim) pacjentom. Fotel dentystyczny jest tym elementem wyposażenia, którego parametry są równie ważne dla ciebie i asysty, jak i dla pacjenta. Dla ciebie i reszty personelu, ponieważ od możliwości dostosowania, jakie zapewnia fotel, twoja praca będzie przebiegać sprawnie, bez zbędnego wysiłku i z zachowaniem ergonomii. Dla pacjenta, ponieważ od wygody, jakiej doświadczy w pozycji leżącej, siedzącej czy pół na pół, zależą komfort podczas wizyty i charakter wspomnień po zabiegu.
Jeżeli zapamiętasz jedną złotą zasadę, nie będziesz mieć problemu z wyborem optymalnego modelu fotela: pacjent jest użytkownikiem fotela; testerami sprzętu jesteście ty i twoja asysta. Oczywiście, fotel dentystyczny trzeba przetestować – tak, jak auto. I zrobić to przed zakupem. A to oznacza, że należy wybrać się na jazdę próbną – dosłownie; szczególnie, jeśli fotel umożliwia prawie podsufitowe loty lub ma być dostosowany do najbardziej wymagającej grupy pacjentów, czyli dzieci.
Test fotela krok po kroku:
-
Obejrzyj sprzęt. Zwróć uwagę na jego design, kolorystykę, wykończenie. Zatrzymaj się przy tych szczegółach budowy i wykonania, które zastanawiają, budzą niepokój lub w jakikolwiek sposób skłaniają do pytań. Zadaj je przed zakupem, żeby mieć pewność, iż nabywasz dokładnie to, czego chcesz. Zwróć uwagę na stabilność fotela i wykończenie jego podstawy – to ważne, ponieważ ten element jest bardzo narażony na działanie wielu chemikaliów stosowanych w gabinecie oraz na otarcia czy odpryski z powodu uderzeń lub kontaktu z podeszwami butów.
-
Dotknij każdego elementu, aby przekonać się, jak jest wykonany. Oceń, czy sprzęt wydaje się mocny.
-
Usiądź obok fotela i za nim – w pozycji, w której będziesz leczyć pacjentów. Poproś, aby współpracownik lub ktoś z obsługi sklepu usiadł obok tak, jak pracujesz normalnie z asystą. Sprawdź ergonomię i swobodę ruchów – swoich i osoby towarzyszącej.
-
Poczuj się jak pacjent i usiądź na fotelu. Pora na jazdę próbną: niech druga osoba wprawi fotel w ruch. Ty poczuj się jak profesjonalny tester: zwracaj uwagę na płynność ruchu, moment startu i zatrzymania, czy po zatrzymaniu fotela nie pojawia się krótki ruch opadający. Poleż na fotelu przez kilkanaście minut – pacjent będzie musiał spędzić na nim nieraz wielokrotnie więcej czasu. Oceń komfort przebywania na fotelu przez dłuższy czas.
-
Ponownie usiądź za fotelem lub obok niego, a na fotel niech usiądzie ktoś inny. Wyobraź sobie, że to twój pacjent. Wpraw fotel w ruch, starając się wypróbować wszystkie możliwości techniczne sprzętu. Przemyśl, jak podczas tej wersji „jazdy próbnej” oceniasz ergonomię i komfort pracy.
-
Poproś o przeprowadzenie testu udźwigu – szczególnie, jeżeli twoimi pacjentami są osoby starsze, otyłe lub niepełnosprawne ruchowo.
Jeżeli test wypadł pomyślnie, zakup fotela będzie udaną inwestycją. Jeżeli cokolwiek cię zaniepokoiło lub masz wątpliwości, wstrzymaj się z nabyciem. Nie ulegaj naciskom ani sugestiom sprzedawcy. Lepiej przemyśleć sprawę, niż pochopnie kupić sprzęt, z którego nie będzie się zadowolonym.
Źródło: Opracowanie własne