Student
Ankieta
- 16-06-2025
Studenci stomatologii na Uniwersytecie w Buffalo w USA, dzięki decyzjom władz uczelni, już na pierwszym roku mają styczność z szeregiem koncepcji z zakresu cyfrowej stomatologii i sztucznej inteligencji (AI), głównie podczas dwóch kursów: wprowadzenia do stomatologii i stomatologii klinicznej. Na II roku uczą się między innymi, jak pobierać wyciski kliniczne, zarówno analogowe, jak i cyfrowe, a także dowiadują się, jak opanować różne metody podawania zastrzyków stomatologicznych. Na III roku studiów przyszli dentyści planują już szablony chirurgiczne pod implantowanie, korzystając z technologii CBCT i skanowania cyfrowego.
Podczas kursu stomatologii cyfrowej studenci I i II roku wykorzystują sztuczną inteligencję i próbują swoich sił w mapowaniu 3D, aby planować procedury implantowania i leczenia kanałowego. Jak przyszli dentyści przyznają, najlepiej czują się w pracy z narzędziami 3D, a doświadczenia z AR i VR są dla nich bardzo angażujące, pomagają lepiej zrozumieć anatomię jamy ustnej i sprawiają, że proces kształcenia staje się bardziej ekscytujący.
Od wykładowców studenci otrzymują jednak jasny przekaz: wprawdzie sztuczna inteligencja i programy cyfrowe usprawniają wiele prac laboratoryjnych, jednak jeśli usprawnienie do zawiera błędy, to oni, jako klinicyści, muszą umieć te błędy rozpoznać i skorygować. Stąd konieczne jest również kształcenie umiejętności w zakresie tradycyjnych metod klinicznych i laboratoryjnych.