Student
Ankieta
- 21-07-2025
Stres, lęk, depresja i napięcie psychiczne są często spotykane u studentów stomatologii, co może mieć wpływ na rozwój zaburzeń w stawie skroniowo-żuchwowym. Zaburzenia te stanowią szeroką grupę schorzeń wynikających z różnych czynników związanych z tym stawem. Obecnie uważa się, że najlepiej temat zaburzeń w stawie skroniowo-żuchwowym tłumaczy model biopsychospołeczny, który uwzględnia zarówno aspekty biologiczne, psychologiczne, jak i społeczne. Mając to na uwadze, naukowcy z Arabii Saudyjskiej przeprowadzili badanie, którego celem było sprawdzenie zależności między stresem psychospołecznym a nieprawidłowościami w stawach skroniowo- -żuchwowych wśród studentów stomatologii z jednego z rejonów w tym kraju, ze szczególnym uwzględnieniem, jak wpływa to na funkcjonowanie i dobrostan studentów. Badanie wykazało korelację między tymi czynnikami. Chociaż większość studentów nie odczuwała znacznych dolegliwości, lęk był szczególnie dotkliwy dla studentek i wpływał nie tylko na stan zdrowia, ale też na wyniki w nauce.