Student
Ankieta
- 20-05-2025
Jaki wpływ ma wykorzystanie symulatorów rzeczywistości wirtualnej (VR) na jakość przedklinicznego szkolenia endodontycznego w stomatologii? Międzynarodowe badanie, które powstało w wyniku współpracy Uniwersytetu Wschodniej Finlandii, Uniwersytetu Ondokuz Mayıs w Turcji i Universidade Federal do Rio Grande do Sul w Brazylii, przyniosło zaskakujące wyniki. Celem pracy była ocena wpływu symulatorów wirtualnej rzeczywistości (VR) opartych na dotyku na zręczność, pewność siebie i poziom stresu studentów trzeciego semestru stomatologii w trakcie szkolenia przedklinicznego z endodoncji oraz określenie optymalnego czasu wprowadzenia tych symulatorów do programu nauczania — przed czy po szkoleniu z protetyki stomatologicznej.
Studenci zostali przydzieleni do dwóch grup – uczestnicy z grupy pierwszej przed ćwiczeniem opracowania ubytku w sztucznym zębie odbyli 4 sesje z symulatorami dotykowymi VR, w tym trzy sesje szkoleniowe, po których nastąpiła jedna sesja ewaluacyjna, natomiast studenci z drugiej grupy początkowo przeszli pojedynczą próbę przygotowania ubytku przy użyciu sztucznych zębów, po której nastąpiła identyczna faza treningu na symulatorze dotykowym VR, jak w grupie pierwszej.
Zdaniem badaczy integracja symulatorów dotykowych VR przed szkoleniem przedklinicznym z wykorzystaniem sztucznych zębów ma pozytywny wpływ na sprawność manualną studentów, prowadzi do zmniejszenia stresu i zwiększenia pewności siebie w zakresie umiejętności klinicznych.