Student
Ankieta

- 14-09-2022
Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD) to zespół nieprawidłowości neurorozwojowych, które charakteryzują się upośledzeniem komunikacji społecznej i interakcji z powtarzalnymi lub restrykcyjnymi wzorcami zachowań. Szacuje się, że w Europie częstość występowania ADS wynosi 1 na 89 dzieci.
Osoby z ASD i ich opiekunowie natrafiają na wiele barier w dostępie do ogólnych usług zdrowotnych, m.in. na brak zrozumienia, stygmatyzację i stereotypy ze strony świadczeniodawców. Problemy te odnotowywane są również w odniesieniu do opieki stomatologicznej, ponieważ zespołowi dentystycznemu niejednokrotnie brakuje wiedzy i przeszkolenia w zakresie ASD. Ponadto z badań przeprowadzonych przez naukowców z uniwersytetu w Michigan wynika, że większość dentystów nie chce zajmować się osobami ze spektrum autyzmu.
Zdając sobie sprawę z problemów, na jakie napotykają osoby z ASD w lecznicach dentystycznych, na uniwersytecie w Dublinie w Irlandii opracowano program studiów, w którym uwzględnia się kształcenie przyszłych dentystów pod kątem nawiązywania kontaktu z osobą z ASD poza zwykłymi relacjami na zasadzie dostawca usług stomatologicznych – pacjent. Z badań oceniających skuteczność szkolenia studentów trzech kierunków: stomatologii, higieny dentystycznej i pielęgniarstwa, które prowadzone było przez osobę z ASD, wynika, że tego typu działania edukacyjne poprawiają otwartość studentów na osoby ze spektrum autyzmu, a także zwiększają ich pewność siebie w kontaktach z takimi pacjentami.