Student
Ankieta

- 04-07-2022
Edukacja stomatologiczna obejmuje szkolenie kliniczne w kontakcie z pacjentem. Wiąże się to z koniecznością zdobycia umiejętności i wiedzy w zakresie stosowania i podawania znieczulenia miejscowego. Oczywiste jest, że studenci mogą obawiać się podania znieczulenia po raz pierwszy – sytuacja ta powoduje stres i niepokój. W odniesieniu do stosowania i podawania znieczulenia sprawdza się jednak zasada, iż praktyka czyni mistrza.
Wyniki badań naukowych potwierdzają, że im więcej ćwiczeń praktycznych, tym więcej doświadczenia nabywa student – dzięki temu zmniejsza się jego poziom stresu i niepokoju oraz poprawia się jego pewność siebie. Oto przykład: na Uniwersytecie Umeå w Szwecji przeprowadzono niedawno badanie z udziałem studentów stomatologii, którzy zostali przydzieleni do trzech grup. Grupa A otrzymała standardowe wykształcenie w zakresie podawania znieczulenia miejscowego, czyli 4 godziny wykładów teoretycznych i 4 godziny ćwiczeń praktycznych z udziałem kolegów. W grupie B studenci byli przydzieleni do trzyosobowych podgrup, w których każdy uczestnik na zmianę był podającym znieczulenie, przyjmującym je bądź osobą obserwującą procedurę. Grupa C z kolei przeszła szkolenie z wykorzystaniem anatomicznie poprawnego modelu przed szkoleniem praktycznym z udziałem kolegów. Okazało się, że największy wpływ na wzrost pewności siebie u studentów w zakresie podawania znieczulenia miejscowego miało połączenie teorii i nauki praktycznej – również z zastosowaniem modeli poprawnych anatomicznie. Z kolei największy wzrost zaufania do siebie obserwowano u studentów z grupy B.