Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
- 10-03-2017
Budowa mineralnej tkanki zębów zainspirowała inżynierów: postanowili oni w oparciu o pomysł poddany przez Naturę wytworzyć lekkie i super wytrzymałe materiały do budowy samolotów.
Szkliwo zębów jest ewolucyjnie zaawansowanym i doskonałym materiałem o wysokiej odporności na wpływ czynników środowiska zewnętrznego, bardzo dużej wytrzymałości i stabilnej konstrukcji odpornej m.in. na wibracje. Cechy te warunkowane są niezwykłą budową tej tkanki: tworzą ją kolumny złożone z kryształów hydroksyapatytu w połączeniu z matrycą białkową. To właśnie dzięki temu zęby są niezwykle mocne, odporne na powtarzające się drgania i naprężenia oraz często silne, jednostronne naciski. Według inżynierów duża powierzchnia styku poszczególnych elementów tworzących szkliwo ułatwia rozpraszanie energii mechanicznej, która w innym przypadku mogłaby doprowadzić do zniszczenia tej mineralnej tkanki.
Materiały inżynieryjne bazujące na strukturze szkliwa miałyby był lekkimi polimerami do tworzenia belek samolotowych, podwozia czy pokładów, czyli tych elementów, które podczas eksploatacji naziemnej i lotów narażone są na największe drgania i możliwość zniszczenia.
Wybór szkliwa jako materiału do inspiracji nie był przypadkowy – dokonano go po przebadaniu wielu różnych mineralnych tworów Natury odpornych na wibracje i wstrząsy, w tym pancerzy, muszli, kości.
Źródło: University of Michigan