Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez

- 23-03-2011
Health Consumer Powerhouse to organizacja, która od kilku lat przeprowadza w Europie ocenę służby zdrowia w poszczególnych krajach. Pod uwagę brane są:
-
prawa pacjentów i sposób informacji
-
e-zdrowie
-
czas oczekiwania na leczenie
-
wyniki leczenia
-
zakres świadczonych usług
-
leki i farmacja.
W każdym z powyższych obszarów ocenie podlegają konkretne zagadnienia. Maksymalnie można uzyskać 1000 punktów. W badaniu przeprowadzonym za 2009 r. na 33 oceniane kraje pierwszą pozycję zajęła Holandia, zdobywając 863 punkty. Drugie i trzecie miejsca przypadły odpowiednio Danii i Islandii. Polska służba zdrowia oceniona została na 565 punktów, zajmując tym samym 26 lokatę. Za nami znalazły się Malta, Słowacja, Litwa, Albania, Łotwa, Rumunia i Bułgaria.
W przypadku Polski pozytywnie zostały ocenione:
-
regulacje zdrowotne uwzględniające Kartę Praw Pacjenta
-
prawo dostępu do własnej dokumentacji medycznej
-
powszechna dostępność do rejestracji u lekarza pierwszego kontaktu
-
niska śmiertelność w zawale mięśnia sercowego
-
nieźle śmiertelność niemowląt
-
szczepienia małych dzieci
-
włączenie opieki dentystycznej do publicznej ochrony zdrowia.
Negatywne oceny nasza służba zdrowia zebrała za:
-
brak sieciowej lub telefonicznej 24-godzinnej interaktywnej informacji
-
brak elementów jakości w wykazach świadczeń
-
zbyt małą liczbę operacji zaćmy na 100 tys. obywateli powyżej 65. roku życia
-
zbyt małą liczbę mammografii
-
zbyt mało przeszczepów nerek na milion mieszkańców
-
obyczaj „nieformalnych opłat" dla lekarzy.
Źródło: „VIP Polityka Biznes Fakty”