Dziecko
Ankieta
- 30-05-2016
Czy dentysta lub lekarz mogą zdiagnozować pacjenta przez telefon? Zapytała o to czytelniczka „Gazety Wyborczej”, zaskoczona faktem, że lekarz odmówił jej udzielenia porady. Argumentował, iż postawienie diagnozy i wdrożenie leczenia możliwe jest wyłącznie po nawiązaniu osobistego kontaktu z pacjentem.
Z ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty wynika, że „lekarz orzeka o stanie zdrowia określonej osoby po uprzednim, osobistym jej zbadaniu lub zbadaniu jej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności”. W określonych sytuacjach, kiedy lekarz potrafi zbadać pacjenta bez osobistego kontaktu z nim i uzyskać informacje potrzebne do zdiagnozowania, ma prawo do udzielenia wskazówek odnośnie postępowania i do rozpoczęcia leczenia. Informacje potrzebne do wystawienia diagnozy lekarz może zebrać np. podczas kontaktu telefonicznego.
W sytuacji, kiedy nie jest możliwe uzyskanie informacji o stanie zdrowia pacjenta bez osobistego kontaktu lub pozyskane informacje nie są kompletne albo wystarczająco dokładne, lekarz nie ma obowiązku diagnozowania i rozpoczynania leczenia. Mógłby wręcz zostać oskarżony o niezachowanie należytej staranności w wykonywaniu swoich obowiązków.
Źródło: „Gazeta Wyborcza”