Wyniki okresowej oceny pracowników niosą ogromny ładunek informacji o ludziach i o tym, jak może lub powinien rozwijać się nie tylko personel, ale i sama firma.
Wyniki te można wykorzystać przede wszystkim do zakwalifikowaniu poszczególnych pracowników do jednej z czterech głównych grup personelu:
-
pracowników mało przydatnych, o niskim potencjale rozwojowym i słabych efektach pracy;
-
pracowników problematycznych, czyli osób osiągających niskie efekty pracy, ale posiadających wysoki potencjał rozwojowy – to głównie młode, świeżo przyjęte osoby;
-
pracowników solidnych, czyli bazy roboczej firmy – to osoby mające wysokie efekty pracy i niski potencjał rozwojowy;
-
pracowników najlepszych – to tzw. orły o wysokich wynikach pracy i potencjale rozwojowym.
Wnioski płynące z analizy wyników oceny okresowej pracowników można również wykorzystać do:
-
stworzenia systemu informacji o samych pracownikach, ich potencjale, mocnych i słabych stronach;
-
wykreowania systemu wynagrodzeń powiązanych z wynikami w pracy;
-
wypracowania metod służących lepszemu motywowaniu pracowników;
-
określenia potrzeb szkoleniowych personelu;
-
stworzenia listy pracowników, którzy mogliby zastąpić odchodzące z pracy osoby.
Źródło: „Magazyn Stomatologiczny”