Firma to nazwa, pod którą prowadzona jest działalność gospodarcza. Dobierając nazwę dla firmy trzeba pamiętać, że:
-
Należy przestrzegać unormowań dotyczących tego zagadnienia, a znajdujących się w różnych aktach prawnych.
-
W przypadku rejestracji praktyki indywidualnej nazwa może, oprócz imienia i nazwiska, zawierać elementy indywidualne.
-
W rejestracji spółki partnerskiej nazwę (zawierającą nazwisko co najmniej jednego partnera, dodatkowe oznaczenie „i partner”, „i partnerzy”, czy „spółka partnerska”, oraz określenie wolnego zawodu wykonywanego w Polsce) należy umieścić w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
-
Nazwa powinna odróżniać firmę od innych podmiotów działających na tym samym rynku. Przy nadawaniu nazwy należy dowiedzieć się, czy obrana wersja nie została już zarejestrowana w Urzędzie Patentowym jako znak towarowy dla świadczonych usług.
-
Nazwa nie może wprowadzać w błąd, szczególnie w odniesieniu do osoby przedsiębiorcy, miejsca i zakresu działania firmy.
-
Nazwy nie można sprzedać, przekazać w spadku, darować – chyba, że przekazuje się całe przedsiębiorstwo. Można za to nazwę wycenić – by móc czerpać korzyści z udzielania pozwolenia na jej wykorzystanie.
-
Nazwę warto zarejestrować jako swój znak towarowy lub domenę internetową – po uprzednim sprawdzeniu, czy nazwa nie jest już zajęta.
Źródło: „Magazyn Stomatologiczny”