Strona główna - portaldentystyczny.pl

Strona główna PacjentWarto wiedzieć
Pacjencie, masz prawo!
  • 16-05-2014
 

 

 

 

 

Prawa pacjentów bywają lekceważone lub przekraczane przez personel medyczny, a pacjent nawet o tym nie wie. Prawa pacjentów często bywają również zapominane przez samych zainteresowanych – w stresie, chorobie, cierpieniu nie każdy ma siły lub świadomość, aby walczyć o swoje. A czasem trzeba. Po to, aby czuć się nadal jak człowiek a nie przedmiot, lub żywy ale pozbawiony woli i uczuć obiekt badań medycznych.

- Mój uraz pozostał, dlatego wszędzie szukam podpowiedzi na temat praw pacjentów. Chcę wiedzieć, co wolno lekarzowi, pielęgniarce, a nawet ludziom ze szpitalnej administracji. Chcę też wiedzieć, jakie ja mam prawa, bo przecież pacjent nie przestaje być człowiekiem. Chory nie traci swoich praw tylko dlatego, że jest słaby i często unieruchomiony – mówi kobieta, która nie zapomni, jak nagannie została potraktowana w jednej z lecznic wiele lat temu.

Zatem pacjencie: masz prawo! Jakie? Zajrzyj koniecznie do Karty Praw Pacjenta, a będąc w lecznicy zapoznaj się z wywieszonymi w placówce materiałami informacyjnymi na ten temat (powinny znajdować się w widocznym miejscu). I na własny użytek, nie zapominaj, że:

  • Jeśli nie możemy sami pofatygować się do lecznicy, lekarz lub pielęgniarka przyjdą do nas; i nie trzeba być obłożnie chorym, aby skorzystać z tego udogodnienia. Powodem, dla którego to personel medyczny ma przyjść do pacjenta a nie odwrotnie, mogą być też przesłanki losowe, np. małe dziecko pod opieką lub niemożność dotarcia do przychodni. Uwaga! Wizyty domowe lekarz zazwyczaj odbywa tylko w ramach swojego rejonu.

  • Badania specjalistyczne można wykonać w dowolnie wybranej przychodni, ale warto zapoznać się z czasem oczekiwania – bo ten może być bardzo różny w różnych placówkach.

  • Do dentysty, ortodonty nie potrzeba skierowania – nawet jeśli leczymy się na ubezpieczenie. Ważne: jeśli specjalista jednej dziedziny potrzebuje konsultacji innego specjalisty, powinien sam wystawić skierowanie, a nie odsyłać do lekarza POZ. Reguluje to tzw. miękkie prawo – warto zajrzeć na stronę internetową Rzecznika Praw Pacjenta.

  • Jeśli zawiedzie działanie e-WUŚ, a my wiemy, że jesteśmy ubezpieczeni, wystarczy złożyć w przychodni stosowne oświadczenie. Poradnia nie ma prawa odesłać z kwitkiem w razie, gdy system wyświetla informację, że pacjent nie jest ubezpieczony, podczas gdy on sam twierdzi co innego, ma przy sobie dokument potwierdzający tożsamość i umożliwiający identyfikację oraz deklaruje chęć złożenia oświadczenia. Ta sama procedura dotyczy ubezpieczonych członków rodziny. Pamiętajmy jednak, że do ZUS pracodawca zgłasza jedynie pracownika.

  • Szpital nie ma prawa odmówić przyjęcia pacjenta powołując się na rejonizację.

Źródło: „Polska Dziennik Zachodni”


 


 

 
Inne wiadomosci w kategorii
Komentarze
 
W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi komentarzami.
 
Autor:
 
Treść
 
Kod obrazkowy
 
Przepisz kod
 
 
 

LOGOWANIE

Pierwszy raz w portalu?
Zarejestruj się Jak korzystać

Wyszukiwarka gabinetów

 
 
 
 

Newsletter

Dodaj swój adres e-mail aby otrzymywać bieżące informacje

Ankieta

Czy w codziennej higienie jamy ustnej używasz płukanki do ust ?

  • Tak
  • Nie
Kanały
informacyjne RSS
Subskrybuj RSS
Realizacja: Ideo Powered by: Edito CMS