Strona główna - portaldentystyczny.pl

Strona główna LekarzAktualności

Nowy współwinowajca próchnicy
  • 11-07-2023

Międzynarodowy zespół badaczy odkrył, że gatunek bakterii – Selenomonas sputigena – może odgrywać zasadniczą rolę w powodowaniu próchnicy zębów.

Dotychczas sądzono, że za zniszczenie szkliwa pod wpływem kwasów odpowiedzialny jest głównie Streptococcus mutans. Jednak nowe wyniki badań wskazują, że kluczowym partnerem tego szczepu, który znacznie wzmacnia jego potencjał uszkadzania szkliwa, może być właśnie S. sputigena – bakteria, która wcześniej kojarzona była tylko z chorobami dziąseł.

Naukowcy podkreślają, że jest to nieoczekiwane odkrycie, które może zupełnie zmienić poglądy na rozwój próchnicy, a także może wpłynąć na opracowanie nowych sposobów zapobiegania zniszczeniom szkliwa w wyniku działania kwasów bakteryjnych. Odkrycie ujawnia również nowe mechanizmy tworzenia filmu bakteryjnego, które mogą mieć znaczenie w innych kontekstach klinicznych.

S. sputigena jest jednym z wielu gatunków bakterii związanych z płytką nazębną i procesem tworzenia próchnicy. Choć sama nie powoduje próchnicy, to ma zadziwiającą zdolność do współpracy ze S. mutans w celu przyspieszenia procesu niszczenia szkliwa, gdyż komórki tej bakterii zaopatrzone są w małe wyrostki, które umożliwiają jej poruszanie się po powierzchniach i przyczepianie się do nich. Dzięki nim bakteria ta może zostać osadzona w lepkiej konstrukcji zbudowanej z glukanów, która stanowi część ochronnego środowiska płytki nazębnej. S. sputigena ulega tam szybkiemu namnażaniu i wykorzystuje własne komórki do tworzenia nadbudowy w kształcie plastra miodu, które otaczają i chroniąS. mutants. Rezultatem tego partnerstwa jest znacznie zwiększona i skoncentrowana miejscowa produkcja kwasów bakteryjnych, co z kolei znacznie nasila ryzyko próchnicy w zajętej przez bakterie lokalizacji.

Inne wiadomosci w kategorii