Strona główna - portaldentystyczny.pl

Strona główna PacjentWarto wiedzieć
Skargi i żądania odszkodowania wnoszone przez pacjentów
  • 19-06-2009
 

 


 

Pacjent, o ile uzna, że jego prawa są naruszane, może złożyć skargę do:

  • dyrektora placówki medycznej, w której przebywa

  • do rzecznika praw pacjenta.

Lub skierować sprawę do:

  • okręgowej izby lekarskiej

  • sądu powszechnego.

Skargę można złożyć, jeśli pacjenta nie zadowalają:

  • usługi lekarza,

  • placówka ochrony zdrowia

  • proces leczenia.

 

  • Skarga na niewłaściwe zachowanie personelu medycznego każdego szczebla:

    - najprościej, gdy kieruje się ją do bezpośredniego przełożonego pracownika (ordynatora oddziału lub kierownika przychodni); lub do do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia – skarga trafia do regionalnego rzecznika praw pacjenta;

    - można ją złożyć pisemnie lub ustnie;

    - pacjent ma prawo żądać pisemnego potwierdzenia przyjęcia skargi.

  • Skarga spowodowana niezadowoleniem ze sposobu pracy oddziału NFZ:

    - składana do dyrektora tego oddziału lub do Centrali NFZ w Warszawie;

    - odwołanie od odpowiedzi Prezesa NFZ składa się do sądu administracyjnego.

  • Skarga na brak należytej staranności w wykonywanej praktyce medycznej, popełnione błędy w leczeniu oraz w przypadku stwierdzenia, że personel
    medyczny narusza zasady etyki zawodowej lub przepisy o wykonywaniu zawodu lekarza lub pielęgniarki i położnej:

    - kieruje się ją do rzecznika odpowiedzialności zawodowej, działającego przy każdej okręgowej izbie lekarskiej oraz w okręgowych izbach pielęgniarek i położnych; jeśli rzecznik kieruje sprawę do sądu lekarskiego, pacjent w takim postępowaniu nie jest stroną, a jedynie świadkiem, którego reprezentuje rzecznik odpowiedzialności zawodowej;

    - jeśli sąd lekarski wyda niekorzystny wyrok, który nie będzie satysfakcjonował pacjenta, ów może skierować sprawę do sądu powszechnego; trzeba jednak pamiętać, że wyrok korzystny dla lekarza jest traktowany przez sąd powszechny jako czynnik przemawiający na korzyść pozwanego lekarza; dla pacjenta oznacza to, iż nie otrzyma odszkodowania, o które walczył.


 

Pacjent żądający odszkodowania za źle wykonany zabieg może:

  • zwrócić się do dyrektora placówki służby zdrowia, którą uznaje za winną wyrządzonej szkody oraz do firmy ubezpieczającej tę placówkę z prośbą o uzyskanie finansowego zadośćuczynienia

  • skierować sprawę z powództwa cywilnego do sądu powszechnego - jeśli nie dojdzie do ugody poszkodowanego z dyrekcją placówki medycznej;

  • złożyć doniesienie w prokuraturze, kiedy zachodzi podejrzenie popełnienia czynu karalnego.

Pacjent może żądać odszkodowania m.in. na pokrycie wszystkich wydatków pozostających w związku z uszkodzeniem ciała lub pogorszeniem stanu zdrowia, czyli np. kosztów lekarstw, odszkodowania za doznaną krzywdę lub renty, jeżeli utracił zdolność do pracy zawodowej.

Źródło: „Gazeta Prawna”

 
Inne wiadomosci w kategorii
Komentarze
 
W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi komentarzami.
 
 

LOGOWANIE

Pierwszy raz w portalu?
Zarejestruj się Jak korzystać

Wyszukiwarka gabinetów

 
 
 
 

Newsletter

Dodaj swój adres e-mail aby otrzymywać bieżące informacje

Ankieta

Czy w codziennej higienie jamy ustnej używasz płukanki do ust ?

  • Tak
  • Nie
Kanały
informacyjne RSS
Subskrybuj RSS
Realizacja: Ideo Powered by: Edito CMS