Strona główna - portaldentystyczny.pl

Strona główna PacjentWarto wiedzieć
Zgoda wyrażona telefonicznie nie jest ważna
  • 27-07-2016
 

 

 

 

Mój 17- letni syn poszedł do dentysty, żeby zaplombować ząb. Ten nie przyjął go, tłumacząc, że na leczenie osoby niepełnoletniej osobiście zgodę musi wyrazić opiekun pacjenta. Zadzwoniłam do gabinetu, ale nic to nie dało. Czy dentysta miał prawo tak postąpić?” – pyta czytelniczka „Gazety Wyborczej” (wyd. z dn. 15.06.2016 r.).

W myśl przepisów zabieg i świadczenie medyczne mogą być wykonane tylko za zgodą uprawnionego podmiotu. Jeśli leczone ma być dziecko u stomatologa, zgodę wydają jego opiekunowie prawni. W przypadku niepełnoletnich pacjentów w wieku 16-18 lat zgody wyrażają sam pacjent oraz jego opiekunowie prawni. Badanie i udzielanie świadczeń medycznych bez pozyskanej zgody jest możliwe w sytuacji, kiedy pacjent wymaga niezwłocznej pomocy lekarskiej, a ze względu na stan zdrowia lub wiek nie może wyrazić zgody i nie ma możliwości porozumienia się z jego przedstawicielem ustawowym lub opiekunem faktycznym. Jeśli leczenie ma charakter planowy, zgoda jest konieczna.

Uzyskanie zgody na leczenie drogą telefoniczną nie jest możliwe, ponieważ lekarz, który będzie udzielał świadczenia, nie ma pewności, że wyraża ją osoba uprawniona. Z tego powodu lekarz w przychodni dentystycznej w opisanym przypadku postąpił zgodnie z prawem.

Źródło: „Gazeta Wyborcza”

 
Inne wiadomosci w kategorii
Komentarze
 
W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi komentarzami.
 
 

LOGOWANIE

Pierwszy raz w portalu?
Zarejestruj się Jak korzystać

Wyszukiwarka gabinetów

 
 
 
 

Newsletter

Dodaj swój adres e-mail aby otrzymywać bieżące informacje

Ankieta

Czy w codziennej higienie jamy ustnej używasz płukanki do ust ?

  • Tak
  • Nie
Kanały
informacyjne RSS
Subskrybuj RSS
Realizacja: Ideo Powered by: Edito CMS