Technik
- Warto wiedzieć ...
- Artykuły fachowe
- Dowiedz się jak ...
- Spis szkół w których można uzyskać tytuł technika dentystycznego
- Forum
- Ogłoszenia - Technik
- Praca
- Relacje z imprez
- Subskrypcja
- Dodaj laboratorium
- Współpraca
- Dental Labor
- Historia Techniki Dentystycznej
- Kongres Techniki CEDE2011
- Kongres Techniki Dentystycznej
- Kongres Techniki Dentystycznej Poznań
- Poradnik Technika
- Prawo i Finanse Techników
- Rejestracja na Kongres
- Rejestracja na kongres 2012
- Staż dla technika dentystycznego
- W laborze
Ankieta
- 11-06-2018
Zadawanie pytań jest sztuką. Sztuką, dzięki której można uzyskać cenne informacje wspomagające rozwój praktyki dentystycznej lub pracowni protetycznej. Niewłaściwie zadane pytanie może doprowadzić do uzyskania błędnej informacji, lub do tego, że nie uzyska się jej wcale. Z tego względu stomatolog prowadzący własną praktykę lekarską, bądź technik dentystyczny, który realizuje się we własnej pracowni, powinni nauczyć się zadawać nie tyle właściwe pytania, co pytania właściwie sformułowane.
Przykład: jeżeli okaże się, że duża liczba pacjentów zrezygnowała z wizyty w danym dniu i skutkuje to niepełnym wykorzystaniem potencjału praktyki, zamiast zadawać rejestratorce pytanie, dlaczego nie ma zapewnionej ustalonej liczby pacjentów, lepiej zapytać, co spowodowało, że w grafiku dla danego dnia są luki. I podobnie: jeżeli w pracowni protetycznej dojdzie do sytuacji, że protezy nie będą gotowe na czas, szefujący laboratorium technik dentystyczny zamiast pytać, kto jest za to odpowiedzialny, powinien zapytać, co spowodowało taką sytuację. Dzięki tak postawionym pytaniom pracownik nie czuje się atakowany i oskarżany. Rozumie, że musi swojemu przełożonemu wyjaśnić, co się stało, ale robi to bez obaw, że zostanie uznany winnym za zaistniałą sytuację.
Odpowiednio formułowane pytania to skuteczne narzędzie do poprawy komunikacji ze współpracownikami, a także skuteczne narzędzie do motywowania pracowników. Właściwie skomponowane pytanie niesie ze sobą przekaz dla pracownika, że szef zainteresowany jest realizacją celu a nie oskarżaniem personelu.
Poza właściwym formułowaniem pytań bardzo ważne jest, aby słuchać i rozumieć odpowiedzi a także powstrzymać się od pochopnego osądzania. Oznacza to, że należy skoncentrować się na zrozumieniu tego, co współpracownik do nas mówi i odniesieniu się do wszystkich faktów, o których istnieniu się wie. Ważne jest zatem, aby nie słuchać z zamiarem odpowiedzi, ale słuchać z zamiarem zrozumienia. Warto w tej sytuacji uwolnić się od swoich opinii, aby nie przeszkadzały one we właściwej interpretacji tego, co mówi druga osoba.