Student
Ankieta
- 23-11-2020
W Japonii przeprowadzono badanie, którego celem było zbadanie potencjału studentów stomatologii do samooceny po praktycznym kursie z zakresu stomatologii klinicznej skoncentrowanym na umiejętnościach komunikacyjnych. Trafna samoocena odzwierciedla umiejętność dokładnej oceny swoich mocnych i słabych stron – dzięki temu jest podstawową cechą, która napędza umiejętność samodzielnego uczenia się przez całe życie.
Uczestnikami badania było 124 studentów 4. roku – 70 mężczyzn 54 kobiety. Wszyscy byli Japończykami. W badaniu ankietowym poproszono uczestników o dokonanie samooceny. Okazało się, że przyszłe dentystki mają tendencję do oceniania siebie znacznie wyżej niż przyszli dentyści. Ponadto zaobserwowano, że oceny, które wystawiali sobie studenci, były mniej surowe, niż noty, które tym samym studentom wystawili wykładowcy. To ważna wskazówka, ponieważ stomatologia to zawód, w którym samoocena jest bardzo istotną umiejętnością, dzięki której dentysta może poddać sam siebie konstruktywnej autokrytyce. Jest to istotne dla samodoskonalenia się i podnoszenia swoich kwalifikacji. Lekarze dentyści muszą być przecież kompetentnymi specjalistami.
Umiejętność rzetelnej samooceny swojej pracy przez studentów stomatologii może być skutecznym narzędziem poprawiającym wydajność pracy, kiedy student stanie się już posiadającym prawo wykonywania zawodu, aktywnym na rynku pracy dentystą.