Student
Ankieta
- 15-06-2020
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego opublikowało informację, że uczelnie mogą przeprowadzać zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia oraz egzaminy dyplomowe poza siedzibą uczelni lub poza jej filią – z wykorzystaniem technologii informatycznych, które zapewniają kontrolę przebiegu egzaminów oraz ich rejestrację. Jednocześnie decyzja o wyborze odpowiedniego sposobu przeprowadzania egzaminu, zaliczenia dla danych zajęć bądź egzaminu dyplomowego należy do uczelni. Tak samo kwestie techniczne związane z organizacją procesów weryfikacyjnych z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej określa uczelnia. Ministerstwo wskazuje, że uczelnie powinny uwzględnić posiadane przez siebie infrastruktury; w ich gestii leży też sposób zapewnienia bieżącej kontroli przebiegu weryfikacji efektów kształcenia. I tu pojawia się problem, ponieważ uczelnie zamiast wykorzystywać posiadaną infrastrukturę, decydują się nieraz na korzystanie z rozwiązań typu „chmury danych”. To zaś oznacza, że do świata wirtualnego podczas weryfikacji tożsamości studenta trafiać mogą wizerunek, głos, a także obraz dowodu tożsamości, który potwierdza, że student jest tym, za kogo się podaje.
Ponieważ przepisy nie regulują kto, jak długo i w jakim celu będzie przechowywał nagrania z egzaminów i zaliczeń w formie audiowizualnej, pojawiają się wątpliwości, czy tego typu rozwiązania są bezpieczne pod kątem ochrony danych osobowych studentów.
Ponadto uczelnie wymagają od studentów, aby przystępując do egzaminu zdolnego byli zaopatrzeni w sprzęt umożliwiający im komunikację audiowizualną: kamerkę internetową, mikrofon, słuchawki, a także korzystali z połączenia internetowego o określonej przepustowości lub połączenia szerokopasmowego. Ponieważ nie wszystkich studentów stać na zakup tego typu sprzętu, może to prowadzić do ograniczenia prawa do nauki u niektórych osób.
W wyjaśnienie kwestii budzących wątpliwości zaangażował się Rzecznik Praw Obywatelskich i skierował do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pismo z prośbą o wskazanie, jak resort wspiera uczelnie w obliczu wyzwania, jakim jest zdalna organizacja egzaminów.