Student
Ankieta
- 18-05-2020
Komunikacja z pacjentem bywa piętą achillesową wielu lekarzy i dentystów. Tymczasem dobre porozumienie werbalne ma wpływ na osiągnięcie sukcesu terapeutycznego.
Umiejętność porozumiewania się z pacjentami jest ważna również z uwagi na fakt, że szybko rosnącą populację pacjentów dentystów stanowią osoby obcojęzyczne, które w ramach turystyki stomatologicznej korzystają z tańszych usług poza swoim krajem rodzinnym.
Specjaliści zalecają, aby umiejętność dobrego komunikowania się z pacjentami ćwiczyć już podczas kształcenia uniwersyteckiego, bo – jak się okazuje – już studenci mają z tym problem.
W badaniu z udziałem studentów stomatologii, dla których język angielski był językiem ojczystym, oraz dwóch grup pacjentów: z angielskim jako językiem ojczystym oraz z angielskim jako drugim językiem, sprawdzano, jak przyszli dentyści radzą sobie z komunikowaniem się z pacjentami. Rozmowy były nagrywane kamerą video, a później poddawane analizie retorycznej. Okazało się, że studenci popełniają trzy podstawowe błędy podczas pracy z pacjentami, dla których język angielski nie był językiem ojczystym:
-
konsekwentnie zakładali, że zrozumieli pacjenta;
-
stosowali żargon techniczny;
-
nie stosowali dodatkowych form komunikowania się, aby pokonać barierę językową.
Problemy, o których mowa, nie pojawiały się podczas rozmów z pacjentami, dla których angielski był językiem ojczystym.
Specjaliści zalecają zatem, aby podczas kształcenia w zakresie komunikacji z pacjentami zwrócić uwagę na barierę językową.