Na skróty
- Forum
- Zareklamuj swój gabinet
- Izby Lekarskie w Polsce
- Partnerzy portalu
- Magazyn Stomatologiczny
- Wydawnictwo
Czelej - Wydawnictwo
PZWL - Wydawnictwo
Med Tour Press Int. - new! Katalog firm
- Dodaj gabinet
- Poradnik dentysty
- Organizacje
- Turystyka stomatologiczna
- Marketing stomatologiczny
- Dotacje z UE
- KORONAWIRUS
- Dental TV
- new! Czas na urlop!
- Relacje z targów i imprez
Ankieta
Jeśli działalność gospodarcza, którą dentysta chce prowadzić, będzie wykonywana w mieszkaniu, a dotychczas lokal ten był użytkowany jako mieszkalny lub przystosowany był pod potrzeby działalności gospodarczej o innym charakterze, przepisy nakładają obowiązek dokonania zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania lokalu mieszkalnego. Obowiązek ten wynika z uwagi na zmianę warunków pracy, warunków zdrowotnych, higieniczno-sanitarnych – a takie modyfikacje na pewno mają miejsce w przypadku adaptowania mieszkania na gabinet stomatologiczny.
Zgłoszenia tego dokonuje się do właściwego organu architektoniczno-budowlanego (starosty) przed rozpoczęciem wykonywania działalności w mieszkaniu. Zgłoszenie powinno zawierać dotychczasowy i zamierzony sposób użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Organ, do którego kierujemy zgłoszenie, ma 30 dni na wyrażenie ewentualnego sprzeciwu, a zmiana sposobu użytkowania może nastąpić nie później niż w ciągu 2 lat od chwili dokonania zgłoszenia.
W razie samowolnej zmiany sposobu użytkowania całości lub części lokalu, w przypadku kontroli, organ może nałożyć nakaz zaprzestania użytkowania obiektu budowlanego lub jego części oraz obowiązek przedstawienia w wyznaczonym terminie dokumentów, jakie są wymagane przy legalnej zmianie sposobu użytkowania.
Są to 3 dokumenty:
-
opis i rysunek, który określa usytuowanie obiektu budowlanego w stosunku do granic nieruchomości i innych obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej i sąsiednich nieruchomościach; należy oznaczyć tę część obiektu budowlanego, w której dokonano zmiany sposobu użytkowania,
-
zwięzły opis techniczny, który określa rodzaj i charakterystykę obiektu budowlanego oraz jego konstrukcję,
-
zaświadczenie wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo ostateczną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, gdy takiego planu w gminie nie ma.
Jeśli dokumenty te zostaną dostarczone w określonym terminie, naliczana jest opłata legalizacyjna. Jeśli inwestor nie wywiąże się z nałożonego obowiązku, otrzyma nakaz przywrócenia poprzedniego sposobu użytkowania.
Źródło: „Gazeta Podatkowa”