Strona główna - portaldentystyczny.pl

Strona główna LekarzPoradnik dentysty

Ankieta

Jakie czasopismo stomatologiczne prenumerujesz?

  • Magazyn Stomatologiczny
  • As Stomatologii
  • Nowy Gabinet Stomatologiczny
  • Poradnik Stomatologiczny
  • Stomatologia Współczesna
  • TPS
  • Kwintesencja
  • Forum Stomatologii Praktycznej
  • Inne

Pogoń za czasem
 

 


 

Stomatolog i technik dentystyczny mają ten sam dylemat, co większość zapracowanych ludzi na świecie: jak znaleźć na wszystko czas, jeśli doba ma tylko 24 godziny? Niemożliwością jest, niestety, znalezienie czasu na wszystko. Dlatego trzeba umieć wycenić swój czas i nauczyć się technik jego oszczędzania; selekcjonować aktywności i budować właściwą hierarchię ważności zadań do wykonania, nie zapominając o zachowaniu równowagi między tym, co musimy, co trzeba, a co chcielibyśmy robić. Zorganizowanie swojego czasu wymaga określenia strategii i stosowania jej z żelazną konsekwencją.

  • Ograniczenie „czasopożeraczy” - złodzieje czasu to wszelkie aktywności, które śmiało można przełożyć na inny termin. Jeśli tego się nie robi, czasopożeracze zajmują chwile przeznaczone na wykonanie czynności naprawdę istotnych - zadań priorytetowych, których realizacja ulega opóźnieniu lub przełożeniu. Swój czas należy szanować – i tego samego wymagać od współpracowników lub innych osób, z którymi ma się kontakt; pozwala to na utrzymanie w ryzach planu dnia i dotrzymanie terminów.

  • Asertywność – sztuka mówienia „nie” szczególnie często przydaje się w realizacji strategii ujarzmiania czasu. Powód odmowy należy rzeczowo wyjaśnić osobie zainteresowanej – jasne postawienie sprawy nie powinno skutkować utratą dobrych relacji z tym człowiekiem.

  • Świadomość wartości czasu – prościej jest gospodarować czasem mając na uwadze jego wartość przeliczoną na namacalne korzyści. Jeśli trudno jest zdecydować się na wybór rodzaju aktywności, prosta kalkulacja może ułatwić podjęcie decyzji.

  • Określenie swojego typu aktywności – ludzi klasyfikuje się do grupy skowronków albo sów. Od tego, czy wydajniej pracuje się rano czy wieczorem, zależy planowanie rytmu dnia. W przypadku osób, których percepcja działa najlepiej rankiem, bezsensowne jest planowanie pracy na późny wieczór lub popołudnie – działania będą mało wydajne.

  • Zarządzanie czasem – to umiejętność rozdysponowania posiadanego czasu na wszelkie pola aktywności: zawodowej, osobistej, rodzinnej i towarzyskiej. Jeżeli samodzielne opracowanie strategii zarządzania czasem przerasta siły, można skorzystać z pomocy specjalistów. Praca tylko wtedy przyniesie oczekiwane efekty w określonym czasie, jeśli wykonujący ją będzie miał na uwadze kryteria ważności czekających go zadań, zachowa równowagę między aktywnością zawodową i rodzinną, nie zapominając jednocześnie o realizacji własnych zainteresowań i o bezwzględnym prawie do odpoczynku.

Źródło: „Dr, Poradnik Lekarza”

 
Inne wiadomosci w kategorii
Komentarze
 
W chwili obecnej nie dysponujemy żadnymi komentarzami.
 
 
Realizacja: Ideo Powered by: Edito CMS